Auteur: Arthur
Japin
Uitgegeven: 2003
Pagina's: 239
Oorspronkelijke taal: Nederlands
Dit weblog is gemaakt door:
Eveline, Nina en Julide
Vraag 1 Vind je “Een schitterend gebrek” een
liefdesverhaal?
a Geef
een toelichting op je mening.
Ik vind dit niet een liefdesverhaal
zoals ik die voor me zie. Lucia en Giacomo doen niet alles om weer bij elkaar
te komen. Aan de andere kant gaat het verhaal wel over liefde, dit is wel het
belangrijkste thema in het boek. Het gaat over Lucia die op zoek is naar
liefde. Ze probeert zelfs een nette jongedame te worden zodat ze samen kan zijn
met Giacomo. Als ze later de pokken heeft gehad en haar gezicht zit vol met
littekens wilt ze niet meer samenzijn met Giacomo, omdat ze zijn toekomst niet
wilt verpesten, zo veel houdt ze van hem. Aan het eind van het boek vind Lucia
alsnog ware liefde bij Jamieson. Dit is waarom ik vind dat je dit boek wel een
liefdesverhaal kunt noemen.
b Het boek heeft een
motto van Giacomo Casanova.
Noteer dit motto en leg minimaal twee
verbindingen met de roman.
Motto: “Veel wat aanvankelijk alleen in de verbeelding bestaat, wordt
werkelijkheid”
Deze tekst komt uit de teksten van Giacomo Casanova zelf.
Deze tekst komt uit de teksten van Giacomo Casanova zelf.
Verbindingen:
- Lucia denkt dat wanneer Giacomo haar weer zal zien, hij haar niet
meer mooi vindt en haar niet meer zou willen. Als ze elkaar uiteindelijk
weer zien, schrikt Giacomo en vertrekt hij. Wat dus in Lucia’s verbeelding
waar was, werd werkelijkheid.
- Toen Lucia en Giacomo jong waren, wilden ze later trouwen en een
gezin stichten. Hoewel alles niet is gegaan hoe ze van plan waren, is
Lucia uiteindelijk zwanger geworden van Giacomo, zoals helemaal in het
begin het plan was.
Vraag 2 In hoofdstuk twee vertelt Lucia over haar
jeugd in Italië.
a Hoe ‘natuurlijk’ is
de jeugd van Lucia in Paisano en hoe beïnvloedt dit haar denken en handelen?
In het begin heeft Lucia een hele
natuurlijke jeugd gehad. Ze woonde met haar ouders op het landgoed van een
gravin. Later werd het minder natuurlijk, ze moest werken en daarna moest ze
zichzelf gaan veranderen in een nette jongedame voor Giacomo, terwijl dat
eigenlijk niet was wie ze echt was.
Hierdoor heeft ze aangeleerd dat ze
zich anders moet voordoen dan ze in werkelijkheid is, om goed genoeg te zijn
voor een man. Aan het eind van het verhaal leert ze dat er ook een man is die
van haar houd, ondanks haar gezicht vol littekens en haar afkomst.
b Wat is het effect
van de lessen van monsigneur Pompignac?
Als Giacomo weg moet naar Venetië beloven ze elkaar in het voorjaar
weer te zien en dan te zullen trouwen. In tussentijd is de gravin vertrokken
omdat er pokken heerst, de gravin vindt het belangrijk dat Lucia voor het
huwelijk goed is voorbereid en Lucia krijgt net als haar dochter les van monsieur
Pomignac. De lessen van monsieur Pompignac maken Lucia tot een echte nette
jongedame.
c Waarom
noemt Pompignac haar Ma Galathée?
Pomignac,
wil uit ruw marmer iets scheppen (lucia als model vrouw) Als Lucia de eerste
pagina van Gil Blas** voor las noemt hij haar “Ma Galathee”.
Vraag 3 Kort na haar genezing van de pokken raakt Lucia voor het eerst
in de spagaat tussen rede en gevoel.
a
Omschrijf die strijd.
Doordat
Lucia haar huisonderwijzer, Monsieur Pomignac, verzorgd heeft weet ze van te
voren wat er haar te wachten staat nu ze ook besmet is. Ze laat zich aan haar
armen en benen aan bed vastbinden zodat ze niet de jeukende bulten open kan
krabben. Haar voorbereidingen werken redelijk, alleen haar gezicht heeft het
moeten ontgelden.
Als
ze later in de spiegel kijkt ziet ze dat haar gezicht helemaal onder de
littekens zit. Het stort haar in een hevige tweestrijd: moet ze wegvluchten van
Pasiano om zo de carrière van haar geliefde te redden of moet ze wachten tot
Giacomo terug komt en hem laten oordelen over haar uiterlijk?
Uiteindelijk
kiest ze voor het eerste. Ze gaat er vandoor en laat haar moeder een verhaal
ophangen dat ze er met één van de knechten vandoor is gegaan.
Wat ze niet beseft is dat haar “verraad” Giacomo’s
wereldbeeld verbitterd waardoor hij nooit meer lief zal hebben zoals hij van
haar heeft gehouden.
b
Waarom wint de rede het van het
gevoel?
De
reden waarom de rede wint van het gevoel is omdat Lucia niet in de weg van de
carrière van Giacomo wilt staan. Ze is ervan overtuigd dat als ze zouden
trouwen dit elke kans op een loopbaan voor hem zou uitsluiten. Dit zou Giacomo
ongelukkig maken en het zou Lucia kwellen hem te zien lijden. Ze denkt dat
Giacomo’s ongeluk daarmee ook Lucia’s ongeluk zou betekenen. Door nu haar hart
te volgen zou Lucia dus hen allebei voor altijd in het verderf storten.
Als
ze tegen haar gevoel in zou gaan en Giacomo vrij zou laten, zou hij zijn dromen
kunnen najagen en waarmaken. Lucia zou dan wel ongelukkig zijn maar ze zou
troost kunnen vinden in de wetenschap dat Giacomo wel gelukkig is. In het
eerste geval zouden er twee ongelukkige zijn, in het laatste geval slechts een.
En dat is de reden waarom ze niet voor haar gevoel kiest.
Vraag 4 Giacomo en Lucia sluiten een weddenschap af met liefde als
inzet.
a
Leg kort uit hoe die weddenschap
in elkaar zit.
Lucia is een dure
prostitué in Amsterdam. Haar klanten vinden haar erg aantrekkelijk en vooral
mysterieus omdat ze zich hult in sluiers. Ze komt Giacomo opnieuw tegen. Hij
noemt zichzelf Seingalt en is een echte vrouwenverslinder geworden.
Beiden gaan een
weddenschap aan nadat Seingalt beweert dat hij nog nooit een vrouw ongelukkig
heeft gemaakt en Lucia nog nooit echt verliefd is geworden. De weddenschap is
als volgt: Giacomo, dus Seingalt, moet proberen Lucia voor zich te winnen en
Lucia moet Seingalt op de een of andere manier haar eigen verhaal vertellen.
Maar de sluier en het verleden staan alle openheid in de weg.
b Wie wint uiteindelijk de weddenschap?
Wat na deze weddenschap
volgt is een geniaal en subtiel spel met liefde als inzet. Maar een spel moet
men spelen met de hersenen, niet met het hart, anders wint men niet.
Nadat ze door middel van een brief namens de gesluierde vrouw de
weddenschap aanneemt, mag Giacomo proberen haar voor zich te winnen. Een week
lang hebben ze geweldige seks en voelt Lucia zich helemaal goed. Ook raakt ze
verstrikt in haar eigen gevoelens. Maar ook zij moet haar deel van de
weddenschap na komen. Ze moet hem proberen haar verhaal te vertellen. Ze
schrijft Giacomo nog een brief, waarin staat dat ze weet wie Lucia is en dat
hij haar kan zien bij een hoerenhuis in de stad.
Giacomo gaat erheen en ziet Lucia zonder sluier. Het verband
tussen Lucia en de gesluierde vrouw kent hij niet en zal hij ook nooit
ontdekken. Giacomo vindt Lucia weerzinwekkend en voelt zich schuldig dat zij
terecht gekomen is in zo een situatie. Om Lucia geen schuldgevoel te geven
geeft Giacomo zichzelf de schuld. Lucia zegt tegen Giacomo dat als ze echt van
hem gehouden zou hebben, zij nooit uit elkaar zouden gaan. Giacomo vertrekt en
schrijft een brief naar de gesluierde vrouw. Hierin stond dat hij Lucia liever
niet had gezien en dat zij de weddenschap gewonnen heeft.
Vraag 5 Lucia brengt in Amsterdam een bezoek aan het spinhuis.
a Wat is
zo’n spinhuis eigenlijk?
Een spinhuis is een huis
waarin vrouwen moesten spinnen. Het was een soort voorloper van de fabriek maar
dan waren de vrouwen daar als gevangenen om dwangarbeid te verrichten.
In het boek wordt het spinhuis gebruikt om de gevangen hoeren belachelijk te maken. Ze moesten op een plek zitten die makkelijk te bereiken was en betalende bezoekers konden de hoeren dan uitschelden en bekogelen terwijl zij het linnen aan het bewerken en naaien waren.
In het boek wordt het spinhuis gebruikt om de gevangen hoeren belachelijk te maken. Ze moesten op een plek zitten die makkelijk te bereiken was en betalende bezoekers konden de hoeren dan uitschelden en bekogelen terwijl zij het linnen aan het bewerken en naaien waren.
b Welke
invloed heeft dat bezoek op haar? Hoe komt dat?
Lucia schrikt heel erg.
Vooral als ze aan het einde van haar bezoek een van de meisjes/vrouwen die daar
zitten verschrikkelijk afgerost ziet worden. Zij wordt nog erger behandeld dan
alle andere vrouwen omdat ze zich eerst weigert te vertonen.
Na een tijdje wordt deze vrouw kwaad en grijpt Lucia. Ze schreeuwt om hulp en is bang. De naam die ze schreeuwt is Giacomo.
Na een tijdje wordt deze vrouw kwaad en grijpt Lucia. Ze schreeuwt om hulp en is bang. De naam die ze schreeuwt is Giacomo.
De roman eindigt met het vertrek van Lucia
naar Amerika.
c Waarom
besloot Lucia vaarwel te zeggen tegen Giacomo en mw. Lucie Jamieson te
worden?
Ze besloot dit te doen
vanwege meerdere redenen.
Jamieson heeft haar gezien zonder de doeken op haar gezicht. Hij was de eerste die haar geheim ontdekte en hij vond het niet erg. Ook was ze zwanger en Jamieson wist dit.
Giacomo schreef een brief naar Galathea (eigenlijk dus Lucia, maar dit wist hij niet) waarin stond dat hij het erg vond dat de relatie tussen hem en Lucia zo vertrapt was. Toen ze dat had gelezen snapte ze dat hij zich had overgeleverd aan de rede en niet zelf koos tussen zijn hoofd en zijn hart. Ze was zelf wel zo geworden en wilde dat haar kind ook zoals zij ging denken. Ze dacht eigenlijk dat Giacomo geen goede vader voor haar kind zou zijn.
Jamieson heeft haar gezien zonder de doeken op haar gezicht. Hij was de eerste die haar geheim ontdekte en hij vond het niet erg. Ook was ze zwanger en Jamieson wist dit.
Giacomo schreef een brief naar Galathea (eigenlijk dus Lucia, maar dit wist hij niet) waarin stond dat hij het erg vond dat de relatie tussen hem en Lucia zo vertrapt was. Toen ze dat had gelezen snapte ze dat hij zich had overgeleverd aan de rede en niet zelf koos tussen zijn hoofd en zijn hart. Ze was zelf wel zo geworden en wilde dat haar kind ook zoals zij ging denken. Ze dacht eigenlijk dat Giacomo geen goede vader voor haar kind zou zijn.
d Wat is de
rol van het laatste hoofdstuk “Ten slotte”?
Het laatste hoofdstuk is
er vooral om duidelijk te maken hoe Arthur Japin dit boek heeft geschreven. Er
staat een beetje achtergrond informatie in over Lucia en waarom hij over haar
heeft geschreven
RECENSIEOPDRACHT
Recensie Thomas
Vanheste: Klein gebrek geen bezwaar 25-10-2003
a Hoe denkt de recensent(e) over het boek “'Een schitterend gebrek'”?
a Hoe denkt de recensent(e) over het boek “'Een schitterend gebrek'”?
1.
Thomas Vanheste vindt in eerste instantie dat een historische roman een tot
mislukken gedoemde onderneming is, maar een paar schrijvers (als Thomas
Rosenboom, Jan van Aken en Arthur Japin) slagen er toch in dit goed te doen.
2.
Bij veel details in Een schitterend
gebrek er een wereld aan betekenissen onder sluimert.
3.
Een
rijke roman is Een schitterend gebrek zonder meer.
b Met welke
argumenten ondersteunt hij zijn standpunt?
1.
In zijn recensie begint hij met het
overnemen van het betoog van W.F. Hermans 'Tegen de historische roman' uit
1948. Hierin staat dat een historische roman saai is en overwoekerd met
onnodige details.
Aan de andere kant zijn er schrijvers die het wél kunnen. In hun romans zijn alleen de kleren, niet de karakters van andere tijden. De winst van het historische perspectief zit bij hen juist in het spelen met de spanning tussen het vertrouwde van het in alle tijden herkenbare menselijke al te menselijke en het vreemde van zeden en ideeën uit tijdperken die radicaal anders zijn dan de onze.
Aan de andere kant zijn er schrijvers die het wél kunnen. In hun romans zijn alleen de kleren, niet de karakters van andere tijden. De winst van het historische perspectief zit bij hen juist in het spelen met de spanning tussen het vertrouwde van het in alle tijden herkenbare menselijke al te menselijke en het vreemde van zeden en ideeën uit tijdperken die radicaal anders zijn dan de onze.
2.
“De naam Galatea doet denken aan
Gala, wier verhaal Japin vertelde in zijn grote liefdesroman De droom van de leeuw. Galatea kennen we
ook uit de mythologie als het beeld dat Pygmalion maakte van de door hem
aanbeden Aphrodite en dat door haar tot leven werd gewekt.
Haar eerste leermeester is ontroerd als hij merkt hoe weinig ze weet, als hij beseft dat hij mag laten zien wat hij 'kan scheppen uit een ruw brok marmer.
Leermeester twee is Zélide. Zélide is een gedreven pleitbezorgster van het intuïtieve weten en het gevoel. Als beide leermeesters zijn overleden, begrijpt Lucia dat 'haar exaltatie noch zijn redelijkheid hun ook maar enig geluk had gebracht'. Uiteindelijk vindt ze haar eigen weg en ontsluieren rede en gevoel eendrachtig de onontkoombare waarheid over de liefde.
Zo klinkt het alsof Japin een filosofische verhandeling als een roman heeft vermomd.”
Haar eerste leermeester is ontroerd als hij merkt hoe weinig ze weet, als hij beseft dat hij mag laten zien wat hij 'kan scheppen uit een ruw brok marmer.
Leermeester twee is Zélide. Zélide is een gedreven pleitbezorgster van het intuïtieve weten en het gevoel. Als beide leermeesters zijn overleden, begrijpt Lucia dat 'haar exaltatie noch zijn redelijkheid hun ook maar enig geluk had gebracht'. Uiteindelijk vindt ze haar eigen weg en ontsluieren rede en gevoel eendrachtig de onontkoombare waarheid over de liefde.
Zo klinkt het alsof Japin een filosofische verhandeling als een roman heeft vermomd.”
3.
Een schitterend gebrek is inderdaad
rijk aan bespiegelingen en de dialogen zijn vaak verheven, maar vlees aan het
filosofische geraamte geeft een fraai gecomponeerd verhaal dat de sfeer ademt
van de romankunst uit de Verlichting. De achttiende eeuw biedt ongekende
mogelijkheden voor een steekspel van ideeën over rangen en standen, man en
vrouw, natuur en moraal, kuisheid en schaamte. Tegelijkertijd staat het boek
vol knipoogjes naar het heden.
c Vergelijk
jouw mening met die van de recensent.
Ik ben het redelijk eens
met de recensent. Ik hou zelf nooit zo van historische romans maar ik vond deze
erg goed. Het boek was ontzettend mooi, meeslepend en interessant.
Ik heb zelf niet nagedacht over het feit dat veel dingen in het boek een diepere betekenis konden hebben dan op eerste gezicht het geval leek te zijn, maar toen ik het las in de recensie was ik het wel met Thomas eens.
Ik vond zelf wel dat het soms wat lastig te lezen omdat er wel redelijk veel lastige woorden en zinnen in stonden. Dit maakte wel dat het boek leerzaam was, ik heb namelijk allemaal nieuwe woorden geleerd.
Ik heb zelf niet nagedacht over het feit dat veel dingen in het boek een diepere betekenis konden hebben dan op eerste gezicht het geval leek te zijn, maar toen ik het las in de recensie was ik het wel met Thomas eens.
Ik vond zelf wel dat het soms wat lastig te lezen omdat er wel redelijk veel lastige woorden en zinnen in stonden. Dit maakte wel dat het boek leerzaam was, ik heb namelijk allemaal nieuwe woorden geleerd.
Keuze opdracht 2 Bedenk vier andere goede titels voor het boek van A. Japin.
a Waaraan moet een goede titel voldoen?
Er zijn een paar punten waaraan een
goede titel moet voldoen. Deze zijn:
- Het is belangrijk dat een goede titel zakelijk en informatief is.
De titel moet duidelijk maken waar het boek over gaat en dus ook op de
hele tekst slaan. Het moet dus niet vaag zijn.
- De titel van een verhaal moet niet te lang zijn. Gebruik hierdoor
dus geen lange zinnen, 1-5 woorden zijn voldoende.
- De titel moet objectief en neutraal geformuleerd zijn. Je mening
over het verhaal mag dus niet naar voren komen in een goede titel.
- Een titel moet in het algemeen de lezer nieuwsgierig maken het
verhaal te lezen.
b Noteer de vier titels
1. Nu ik je weer zie
2. Galathée de Pompignac
3. De mysterieuze prostituee
4. De gesluierde vrouw
c Leg
voor elke titel uit waarom die goed bij het boek past
Titel 1, hebben wij gekozen door de
laatste ontmoeting tussen de twee jeugdgeliefden. Giacomo en Lucia zijn
hoteldebotel van elkaar. Alles ging tot op een gegeven moment redelijk goed.
Lucia vluchtte als het ware voor Giacomo weg: bang dat ze niet door hem
geaccepteerd zou worden. Na lange tijd wanneer Giacomo Lucia weer ziet, is de
liefde tussen hen definitief beëindigd.
Titel 2, hebben wij gekozen omdat Lucia
de hoofdpersoon van het verhaal is. Zij noemt zichzelf Galathée de Pompignac,
echter werd ze zo genoemd door Monsieur de Pompignac, die haar als zijn nichtje
voorgesteld had op een feest.
Titel 3, hebben wij gekozen omdat in de
tijd dat Lucia in de prostitutie werkte, zij een sluier draagt. Dit wekt voor
haar klanten een mysterieus verschijnsel op en wordt ze erg naar verlangen. Ook
staat ze bekend als de mysterieuze prostituee.
Titel 4, hebben wij gekozen omdat Lucia
altijd een sluier draagt. Dit draagt ze vanwege de littekens die ze heeft
overgehouden aan de bulten. “Er wordt mij wel vaker verweten dat ik mezelf
achter mijn voile verstop, maar het tegendeel is waar. Ik verstop de wereld. Ik
heb een sluier voor haar neergelaten. Door die waas van kant en zijde oogt zij
veel zachter.”
Keuze
opdracht 3
Gedicht
1
Verder
Ook al ben jij er niet meer,
Wij moeten doorgaan.
Ook al doet het ons zo'n zeer,
Wij moeten doorgaan.
Huilend verdergaan,
Jou nooit vergeten.
Voor iedereen klaarstaan,
Voor wie jou mist, wat we weten.
Verder,
Verder in het leven.
Verder,
Alleen dan zónder jou.
Wij moeten doorgaan.
Ook al doet het ons zo'n zeer,
Wij moeten doorgaan.
Huilend verdergaan,
Jou nooit vergeten.
Voor iedereen klaarstaan,
Voor wie jou mist, wat we weten.
Verder,
Verder in het leven.
Verder,
Alleen dan zónder jou.
Dit
gedicht gaat over het verder gaan nadat je iemand verloren hebt. Verloren in de
zin van overlijden maar ook in de zin van iemand los moeten laten en zonder
hem/haar verder leven. Het leven houdt niet op na het verliezen, op welke
manier dan ook, van een persoon.
De
overeenkomsten zijn dat Lucia ook mensen verloren heeft. In de zin van
overlijden en dood heeft ze haar huisonderwijzer, Monsieur Pomignac, verloren.
Haar gedachtes gaan soms nog uit naar hem. Dit komt vooral omdat ze samen een
speciale band hadden. En ook zij moet net als in het gedicht verder gaan met
haar leven.
Wie
ze eigenlijk ook verloren heeft is haar grote liefde Giacomo. Zij heeft hem los
moeten laten omdat ze hem niet wou belemmeren in zijn carrière en hem vooral
niet ongelukkig wou maken. Nogmaals, ook daar moet ze verder mee gaan leven.
Nog
een overeenkomst is dat Giacomo eigenlijk nu wel soort van dood is voor haar.
Nadat hij de weddenschap met Lucia verloeren had, is eigenlijk ook de hele band
tussen haar en Giacomo verdwenen. Het enige wat hen misschien nog verbonden
houdt is de baby die Lucia hoogstwaarschijnlijk van Giacomo heeft. Maar wederom
moet zij nu verder met haar leven.
Ik ben maar een kind
ik ben maar een kind
maar ik houd van stilte en de heerlijke wind
dat hoord niet zeggen zij
wat kan ik eraan doen?daarbij voel ik me gewoon zo vrij
ik houd van de zuivere hemel want het is zo blauw
het blijft mijn God trouw
zo lief
echt een hartendief
de sterren en de maan
de wolken die constant vergaan
je hoord niet zo te praten vinden zij
weg wezen of sta me toch bij
anders zeg je me niets meer
want ik ben nog steeds maar een kind zeg ik weer
ja maar daarom lieve kind
kijk me even aan en ik geef jou een hint
ze keken me aan en hoorden de realiteit
jullie weten waarschijnlijk het betekenis niet van vrijheid
maar ik houd van stilte en de heerlijke wind
dat hoord niet zeggen zij
wat kan ik eraan doen?daarbij voel ik me gewoon zo vrij
ik houd van de zuivere hemel want het is zo blauw
het blijft mijn God trouw
zo lief
echt een hartendief
de sterren en de maan
de wolken die constant vergaan
je hoord niet zo te praten vinden zij
weg wezen of sta me toch bij
anders zeg je me niets meer
want ik ben nog steeds maar een kind zeg ik weer
ja maar daarom lieve kind
kijk me even aan en ik geef jou een hint
ze keken me aan en hoorden de realiteit
jullie weten waarschijnlijk het betekenis niet van vrijheid
Dit
gedicht gaat over vrijheid die een kind heeft.
De
overeenkomst tussen boek en gedicht is, is dat Lucia heel veel vrijheid van
haar ouders kreeg in haar jeugd. Ze mocht gaan wanneer ze wilde, want ze kwam
toch altijd weer terug. Zo konden de ouders van Lucia haar met een gerust hart
uit het zicht laten verdwijnen. Ook had ze veel contact met de dieren in de
natuur. Maar ook in het algemeen, ze is desnoods nog maar een kind. Ze kon
eigenlijk op een latere leeftijd, 15 jaar ongeveer, niet echt meer genieten van
haar vrijheid. Dit is eigenlijk na haar 15e omdat ze op deze leeftijd de bulten
kreeg die haar gezicht misvormden. Ze had tot op een zekere hoogte vrijheid:
maar toch werd ze belemmerd door de sluier die ze altijd droeg. Ze moest op
jonge leeftijd al zware beslissingen maken. Dat is niet de soort vrijheid die
je verwacht van nog maar een puber.
Keuzeopdracht
4
Bij deze opdracht staan minimaal twee recensies. Eén recensie heb
je al behandeld bij de verplichte recensieopdracht.
a Hoe denkt
de andere recensent(e) over het boek “Een schitterend gebrek”?
Judith
Janssen vindt dat het boek alles in zich heeft voor een goede roman.
Toch komt Een schitterend gebrek niet verder dan een verdienstelijke plot en aardige karaktertekening, en dat heeft alles te maken met de schrijver die Japin is.
Toch komt Een schitterend gebrek niet verder dan een verdienstelijke plot en aardige karaktertekening, en dat heeft alles te maken met de schrijver die Japin is.
b Met welke
argumenten ondersteunt hij(zij) zijn(haar) standpunt?
-
Japin
kent als stilist en vooral ook in zijn thematiek geen subtiliteit.
-
Het
wordt saai als de lezer niets anders kan doen dan het passief opnemen van vaak
te omfloerste zinnen, en van de almachtige auteur niets zélf mag toevoegen.
Japins bijna vaderlijke, knellende omarming van de lezer wordt het duidelijkst
aan het eind van het boek, als Galathée en Casanova elkaar - uiteraard - nog
eens tegenkomen.
c Vergelijk
de meningen van beide recensenten met elkaar.
Judith Janssen is
eigenlijk redelijk negatief over het boek, en vooral over de schrijfstijl van
Japin. Ze vindt dat hij de lezer geen vrijheid geeft om zelf dingen toe te
voegen aan het verhaal en dit vindt ze slecht. Ze zegt zelf niks over hoe ze
over het algemeen denkt over historische romans.
Thomas Vanheste is het hier niet mee eens. Hij vindt juist dat door de manier van schrijven van Japin het boek goed is geworden. Hij houdt totaal niet van historische romans maar hij vindt dat Japin het boek zo mooi en goed heeft geschreven dat het toch goed is. Ook vindt hij dat alle extra details en de weg waarin de schrijver de lezer stuurt een betekenis hebben.
Thomas Vanheste is het hier niet mee eens. Hij vindt juist dat door de manier van schrijven van Japin het boek goed is geworden. Hij houdt totaal niet van historische romans maar hij vindt dat Japin het boek zo mooi en goed heeft geschreven dat het toch goed is. Ook vindt hij dat alle extra details en de weg waarin de schrijver de lezer stuurt een betekenis hebben.
Beide recensenten zijn
het erover eens dat Japin erg gedetailleerd schrijft. Beiden vinden ze dit erg
mooi.
d Noteer in
een overzichtelijk schema de overeenkomsten en verschillen.
Quote: Thomas
Vanheste
|
Quote: Judith
Janssen
|
|
Overeenkomsten
|
Zoals bij zoveel details in deze roman
sluimert er een wereld aan betekenissen onder.
|
De onvrijwillige transformatie van Lucia- gevoel wordt ratio - wordt door
Japin zeer zorgvuldig beschreven.
|
Verschillen
|
Op Hermans'
duivelse tweesprong is er gelukkig een derde weg, die hedendaagse beoefenaars
van het genre als Thomas Rosenboom, Jan van Aken en Arthur Japin feilloos
weten te vinden.
|
Toch komt Een schitterend gebrek niet
verder dan een verdienstelijke plot en aardige karaktertekening, en dat heeft
alles te maken met de schrijver die Japin is. Als stilist en vooral ook in
zijn thematiek kent Japin geen subtiliteit.
|
De achttiende eeuw biedt ongekende
mogelijkheden voor een steekspel van ideeën over rangen en standen, man en
vrouw, natuur en moraal, kuisheid en schaamte. Tegelijkertijd staat het boek
vol knipoogjes naar het heden. (Dus niet saai)
|
Het wordt saai als de lezer niets anders
kan doen dan het passief opnemen van vaak te omfloerste zinnen, en van de
almachtige auteur niets zélf mag toevoegen.
|
Ik vind dit boek zeer aangrijpend en goed. Thema's als verminking en acceptatie geven een meerwaarde aan dit boek. Je kan er een levensles uit halen. De tijd waarin het verhaal zich afspeelt past heel goed bij het verhaal.
BeantwoordenVerwijderenEen minpuntje is het moeilijke taalgebruik van de auteur. Daarnaast is het boek zeer gedetailleerd en daarom soms moeilijk te volgen.
Ook de opbouw van het boek was soms wat ingewikkeld.